zaterdag 15 januari 2011

Muzobox

Ik steek graag werk in deze opdrachten. Ik doe graag muzo en van een gewone doos iets moois maken vind ik erg leuk. Ik heb bewust gekozen om zowel op de doos als in de doos iets te steken, zodat die volledig benut wordt.


Op de doos maakte ik met papier-maché een afgelegen plekje in het bos waar een persoon rustig alleen kan zijn. Hij zit neer voor een vijver en denkt na. In de vijver zie je een weerspiegeling van een muzieknootje, een hartje en een lachend mannetje. Deze weerspiegeling stelt de inspiratie van de persoon voor. Ik haal bijvoorbeeld mijn inspiratie uit muziek, uit mensen die ik graag zie en uit vrienden.
Voor deze opleiding dacht ik altijd dat wanneer je bijvoorbeeld inspiratie uit een tijdschrift haalde, de ideeën niet uit jezelf kwamen en je dus ook niet mocht zeggen dat je dit zelf had gemaakt. Ondertussen weet ik beter! In mijn stageschool zal ik dit tegen mijn leerlingen zeggen en hen overal inspiratie laten opdoen.


Aan de binnenkant van mijn muzobox heb ik 2 vlinders gekleefd. Een vlinder stelt de wijze waarop ik vroeger muzo kreeg. De vlinder is een kleurplaat die ik heb ingekleurd. Als ik dit aan de leerlingen van mijn stageschool geef kunnen de ze er geen creativiteit inleggen. Het eindproduct zal bij iedereen hetzelfde zijn. De andere vlinder stelt de manier voor waarop muzo gegeven zou moeten worden. Ik ben aan de slag gegaan met een potlood en enkele acryl-kleurpotloden. Ik heb kleuren gebruikt die ik mooi vond en ik het de vlinder zo getekend hoe ik ze voor me zag. Nadien heb ik geprobeerd de vleugels een beetje te buigen zodat het echt lijkt dat ze vliegt.




Waarom koos ik voor dit dier? Een olifant is altijd grijs, een krokodil altijd groen, een vlinder daarentegen heeft enorm veel verschillende kleuren. Kinderen kunnen hierin hun fantasie kwijt.


Tot slot heb ik in de doos nog enkele smileys gekleefd. Ik vind het enorm belangrijk dat je plezier beleeft aan muzo. Punten toekennen vind ik daarom niet altijd juist. Elk kind moet uitkijken naar zingen, dansen, beeldend creëren, drama, ... Er zullen natuurlijk altijd elementen zijn die kinderen minder leuk vinden, maar door hun fantasie te prikkelen kan er in kinderen heel wat naar boven komen. Aanmoedigen is veel beter dan punten toekennen.
Ik vind muzo erg leuk, de opleiding heeft dit gevoel alleen nog maar doen groeien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten